PANELEN OM: Borde kärlek undervisas i skolan?

Panelen svarar
Bland historielektioner och matematik, borde kärlek också finnas på schemat? Show of love frågade veckans panel: borde kärlek undervisas i skolan? 
 
 
Jenny Rosenström, 31 år, Trafikinformatör
Jag tycker att känsloliv skulle kunna integreras i skolundervisningen, men kanske inte som ett eget ämne. Det skulle kunna vara diskussioner om hur man kan undvika att bli sårad och om hur man borde bete sig som pojkvän eller flickvän. Eller varför inte kombinera diskussionerna med samtal med skolläkare eller kurator för de som känner att de vill ha hjälp med olycklig kärlek, till exempel. Jag tror att de skulle vara uppskattat. Jag tror att kärlek i undervisningen skulle väcka tankar och idéer. Det skulle förhoppningsvis leda till att ungdomar som inte lägger för mycket energi på saker som är ganska irrelevant vid ett senare skede i livet. Kanske kan det också rädda betyg och självdestruktivt beteende hos ungdomar. Men självklart ger det mycket att lära sig på egen hand hur allt fungerar också.


William Olsin, 21 år, student
Jag tycker inte att kärlek är något man lär sig genom att sitta med papper och penna och genom att läsa böcker. Kärleken får en att göra dumma saker. Av misstag får du erfarenheter. Samtidigt är kärlek ett väldigt vackert fenomen, för vad skulle livet vara utan kärlek? Alla erfarenheter får man inte bakom en skolbänk. Jag får säkert en "bögstämpel" av polarna nu, men så där är det!
 

Annie Fredriksson, 22 år, student och fotograf

Jag tror att det är svårt att undervisa i något så abstrakt som kärlek ändå är. Kärlek är nog någonting naturligt som är svårt att lära sig att känna eller förstå. Men jag tror inte att det skulle vara helt fel att diskutera ämnet mer i skolan för att försöka sätta ord på de känslor som man har. Jag tycker att idén med kärlek på schemat är bra, men jag tror inte att det går att genomföra, i alla fall inte att undervisa och lära ut om kärlek utan det blir, i så fall, mer diskussioner kring begreppet.
 
 
Mattias Nörager, 20 år, student
Jag tycker att kärlek borde undervisas i skolan, för att få bättre koll på det ena och det andra, som till exempel könssjukdomar. Det är, exempelvis, inte många som vet att om man dricker rödvin och har samlag så kan tjejen bli gravid även om hon har tagit p-piller. 

 
Vad tycker och tror du om kärlek i undervisningen? Dela med dig i en kommentar!
 


Kommentarer
penny

Man kan inte undervisa kärlek, det betyder så olika för alla. Men däremot kan man ha det som diskussion i ett annat ämne. Däremot borde det pratas mer om empati, olikheter och förståelse för olika känslor, läggningar osv

Ett eget ämne, nej.

2013-01-10 21:35:02
URL: http://fotoifokus.webblogg.se/
Jennysen

Där är ju jag! Kul! :D

2013-01-10 22:31:30
URL: http://jennysen.spotlife.se
William

Wiii, jag och Isabelle är med! ;D Tycker faktiskt kärlek ska diskuteras vid köksbordet och Inte vid skolbänken. För mycke ansvar läggs på skolorna och för lite på föräldrarna. :)

2013-01-11 10:51:06
URL: http://Derpairsoft.blogg.se
Gerd

I de olika läroplanerna ingår redan krav på undervisning i sex och samlevnad.Ämnet riskerar att suddas ut då det ska samsas med biologi/naturkunskap.Det skulle vinna på att vara ett fristående ämne.

2013-01-11 18:06:49
Mattias Nörager

Haha, så ni tog med mig alltså ;-):-)

2013-01-13 15:09:22
URL: http://Noragerfoton.weebly.com


Kommentera här
Kom ihåg mig?

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback